3.9.23

LÆR FINSK: UTTALELSE - HVORDAN Å UTTALE FINSK?

 


 Haloo! Moi!

 

Jeg har jobbet som finsk lærer i tre år i Finland. Jeg har et ønske at jeg kunne en dag gjøre det samme her i Norge. Man kan alltid ønske. Jeg kunne teknisk sett prøve å lære dere noe på bloggen min. Bare for å underholde meg selv. Så her begynner min første leksjon i finsk. 

 

Idag lærer vi om finsk uttalelse. Jeg har allerede fortalt noe om det her, men nå kan jeg gå litt dypere. 



VOKALER



                                                         

                                                         



De finske vokalene er a, e, i, o, u, y, ä og ö. Ja, ä og ö er forskjellige enn a og o. Rett og slett er ä samme som norsk æ og ö er ø


Lett. Så nå er vi ferdige med vokaler, ikke sant? 


Nei, det er vi faktisk ikke. 


Så hva mer? La meg fortelle.


Finsk o uttales alltid som i ordet flott. Så teknisk sett er det det samme lyd som å. Vi bruker forresten ikke bokstaven å på finsk, men vi har det på alfabetet. Den heter "den svenske o" på finsk. Finland var en del av Sverige i hundrevis av år og bokstaven å finnes på det finske alfabetet så at man kunne skrive svenske navn på finsk.


Finsk u uttales alltid som i ordet ung. Så teknisk sett er det det samme lyd som bokstaven o på norsk.


Finsk y uttales alltid nesten som i ordet ku. Så teknisk sett er det nesten det samme som norsk u

 

Du kan lytte på alle de finske bokstavene her.


Det finnes ikke en lyd for den norske bokstaven y på finsk. Derfor synes jeg at y er det vanskeligste lyd for meg å uttale på norsk.



Finsk er faktisk ganske enkelt å uttale fordi man ikke trenger å gjette hvordan man måtte uttale ord. Alle ordene er sagt som de er skrevet. Alle bokstavene uttales alltid det samme og det finnes ikke stumme bokstaver. Jeg synes at norsk likner fransk på den måten at man skriver og uttaler ordene veldig forskjellig. Ordet ordentlig er en bra eksempel. O uttales som å, og d, e og g er stumme! Finsk har et rykte å være et vanskelig språk å lære, men uttalelse er lettere å forstå enn norsk!


På finsk er det viktig å legge merke til korte og lange vokallyder. For eksempel ordet tuli (med kort u-lyd) betyr ild og tuuli (med lang u-lyd) betyr vind. Her er noen andre eksempler:


te     (dere)                                          tee     (te)

jo     (allerede)                                    joo     (ja)

sata (hundre)                                    sataa (det regner)

 

 

KONSONANTER

 

 


Konsonantene blir uttalt nesten samme som på norsk. Husk å alltid uttale alle bokstavene og alltid uttale dem på samme måte. Så ikke noe stumme bokstaver eller andre forandringer. Finsk er ikke så vanskelig!

 

R-lyd er en rulle-r som for eksempel her i Oslo. Bare uttal det sterkere enn på norsk og du hører allerede mer finsk ut. 

 

Det er også forskjeller mellom korte og lange konsonanter! Jeg lærte dere allerede tuli (ild) og tuuli (vind), men hva med tulli? Tulli betyr toll på norsk og har en lang l-lyd. Det betyr at man har en liten pause på konsonanten l. Jeg tror at det er lettere å forstå med en video, så her er en video å hjelpe dere å høre forskjeller mellom korte og lange lyder.




 

Det var det. Hvis du har spørsmål, spør gjerne på kommentarfeltet 😀


Ha en fin dag videre! Hyvää päivänjatkoa!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

AGURK, TOMATER, SKINKE OG LAKS PÅ KAKE! HVA ER SMØRBRØDKAKE?

  Halla! Morjens!       Jeg hadde bursdag i September og serverte en kake med agurk, tomat, paprika og salatost. Vent, hva? Ja, du leste rik...