21.8.23

HVA SLAGS MAT SAVNER JEG FRA FINLAND?

Hei!


Jeg savner mange ting fra Finland. I dag skal jeg fortelle dere hva slags mat jeg savner. 

 


 

Finsk mat er egentlig ikke berømt å være den deiligste maten i verden. Jeg må innrømme at jeg lager nesten aldri finsk mat hjemme. Eller norsk mat heller. "Hvorfor er det?" spør du. Jeg bare foretrekker å spise pasta, risotto eller asiatisk mat. Jeg liker å bruke forskjellige krydder og grønnsaker. Åja, det er sant at det finnes også nordisk mat som har litt mer krydder eller grønnsaker i dem, men de er unntak.

 

Men hvorfor savner jeg mat som jeg ikke liker å spise da? Det er feil å si at jeg ikke liker finsk mat, men det er ikke den mest spennende maten. Synes jeg iallfall. Og tingen er at jeg ikke savner middags matretter, men noe som man kan spise på frokost, mellommåltid eller kveldsmat. 

 

 

BRØD

 

 


 

Jeg savner finsk brød. Ikke bare hvilken som helst brød, men rugbrød. Rugbrød er en av de mest finske matene som jeg kan tenke på. Mange finner savner det når de er utenlands. Finner spiser mest rug i hele verden: 16 kilo per person i år!

Tallet er fra: https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/kumpi-on-oikeasti-terveellisempaa-ruis-vai-kauraleipa-tassa-eri-viljojen-todelliset-erot-ja-vehnasta-ei-tarvitsekaan-luopua/7715756)

 

Jeg savner også å spise leverpølse på rugbrødet. Ja, det finnes leverpostei i Norge, jeg vet det. Men jeg liker ikke leverpostei. Nei da, jeg liker bare finsk leverpølse og bare en bestemt en! 


Jeg liker akkurat denne leverpølsen.
 
Bildet: https://www.hk.fi/tuotteet/hk-herkkumaksamakkara-300-g/
 
 

Jeg ville gjerne spise det brødet på høyre. Brødet på venstre har altfor mye leverpølse.

Bildet: https://www.hk.fi/reseptit/maksamakkaraleipa-/
 
 

Jeg ville også gjerne spise Aura-ost på rugbrødet. Aura er en finsk blåmuggost. Jeg liker ikke andre blåmuggoster, men Aura er et unntak. Aura-ost er til og med den nest populæreste pizzatoppingen (etter ananas) i Finland (Kilde: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1198518). Aura-osten smaker også overraskende godt på pepperkaker!


Aura er ei elv i Turku.

 
Bildet: https://www.valio.fi/tuotteet/valio-aura/
 
 

 SØTSAKER


Jeg skulle ønsket at dere hadde denne posen i Norge.

 
Bildet: https://www.cloetta.fi/tuotteet/tv-mix-salmiakki-280g/


Jeg elsker søt. Uansett savner jeg salte produkter på steder hvor de selger søte produkter i butikker. Jeg snakker selvfølgelig om salmiakk, eller salt lakris, den sorte gullet fra Finland. I Finland har vi mange forskjellige godteri poser med salmiakk. Mange av de søte fruktgodteriposene har også salmiakkgodteri inne. Og ja, jeg vet at det finnes salmiakk i Norge også, men jeg ønsket at de hadde mer varianter.

 

Det er ikke bare godteriposene som jeg ville ha mer i Norge. Jeg vil ha generelt mer valg på butikker! Jeg savner også det at butikkene i Finland fikk nye produkter veldig ofte. For eksempel, det dukker opp nye sjokoladeprodukter hver jul, påske, sommer og høst. Vi har mer valg også på is-seksjon. Og mange andre seksjoner. Åja! Jeg savner også billigere varer! 😂

 

Jeg har undret hvorfor det finnes bare søtsaker på bakeverkseksjoner. Muffinser, smultringer og kaker - men hvor er produkter med salt? Mange nordmenn elsker å gå på tur, så saltede bakevarer kunne virkelig være en suksess. Vi har for eksempel karjalanpiirakka (karelske piroger) som har en rugbunn og risgrøt inne. Det smaker veldig godt! Vi har også croissanter, lihapasteija (bakevarer med kjøtt inne) og fetajuustokolmioita (bakevarer med fetaost inne). Nam!


Karelske piroger
    

 Bildet: https://www.valio.fi/reseptit/karjalanpiirakat/


Disse var de viktigste matproduktene som jeg savner fra Finland. Som et bonus kan jeg også fortelle hva den norske samboeren min savner fra Finland. Han savner mehukeitto (en type bærsuppe som man kan drikke) og  kvargdesserter. Han skulle også ønske at det fant mer laktosefriprodukter i Norge. I Finland er det veldig enkelt å kjøpe laktosefriprodukter. Det finnes også flere valg på vegetarianske produkter i Finland.

 

Jordbærkvarg som er laktosefri og glutenfri


Hvilke matretter og -produkter savner dere eller har dere savnet utenlands? Vil dere prøve noen produkter som jeg nevnte?

 

Meg som vil ha mer finske produkter i Norge

 

 

Mange takk! Paljon kiitoksia!

2 kommentarer:

  1. Jeg køpte og spiste mycket vaniljeis i Tromsø eftersom det var billigere enn yoghurt! Sitä myytiin kahden tai kahden ja puolen litran muovirasioissa ja se oli tosi hyvää ja halpaa, tai ainakin Norjan malliin halpaa. :D

    SvarSlett
  2. Det kan jeg tro! Yogurt er så dyrt her (som mange andre ting her)! Hver gang jeg kjøper yogurt, gråter lommeboka mi. Og jeg spiser yogurt hver dag på frukost :'D

    Taidanpa tietää paketin. Jätskipaketit on täällä kyllä tosi isoja :D

    SvarSlett

AGURK, TOMATER, SKINKE OG LAKS PÅ KAKE! HVA ER SMØRBRØDKAKE?

  Halla! Morjens!       Jeg hadde bursdag i September og serverte en kake med agurk, tomat, paprika og salatost. Vent, hva? Ja, du leste rik...