5.10.23

AGURK, TOMATER, SKINKE OG LAKS PÅ KAKE! HVA ER SMØRBRØDKAKE?

 

Halla! Morjens!

 

 Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Jeg hadde bursdag i September og serverte en kake med agurk, tomat, paprika og salatost. Vent, hva? Ja, du leste riktig. 

 

Smørbrødkake på norsk, smörgåstårta på svensk og voileipäkakku på finsk. Kaken har mange navn. Smørbrødkaken er opprinnelig en svensk kake, men den er også veldig populær i Finland. Det er en skikkelig festkake i Finland.

 

Så kanskje du har allerede gjettet, men smørbrødkaken er ikke søt i det hele tatt. Det er noe dere kunne servere istedenfor pølser på bursdager og andre feiringer. Nordmenn som smakte smørbrødkaken min, likte den, så jeg tror at mange i Norge kunne like denne kaken. 


En skinkesmørbrødkake (bildet: https://www.valio.fi/reseptit/voileipakakku/)


Det finnes mange forskjellige smørbrødkaker. De mest vanlige er kanskje med skinke eller laks. Det er også vegetarianske varianter. Og til og med sushi og tex-mex kaker! 


En tex-mex smørbrødkake (bildet: https://www.valio.fi/reseptit/meksikolainen-voileipakakku/)


Jeg hadde aldri laget smørbrødkake før (bare spist😅), så jeg måtte google oppskrift. Jeg brukte denne oppskriften for kaken, men siden oppskriften er på finsk, bestemte jeg å oversette den på norsk, så dere kan lage den selv.  Dere kan også google mer oppskrifter med søkeordet smörgåstårta, så får dere oppskrifter på svensk.


Gresk vegetariansk smørbrødkake


Oppskriften er for 15 personer.

 

Ingredienser: 


16 stk. store grove toastskiver

1,5 ss sitronjuice

1,25 dl vann


Feta-paprika fyll (på to lag) : 

100 g feta- eller salatost

0,5 stk. liten rødløk

1,5 dl finhakket ruccula

1 stk. rød paprika

1 dl soltørkede tomater i små biter

200 g kremost (naturell)

120 g creme fraiche (Det står faktisk smetana på oppskriften, men det kan være vanskelig å få tak til, så jeg brukte creme fraiche i stedet.)

pepper


Agurk-hvitløk fyll (på ett lag):

cirka 20 cm stk. agurk

200 g kremost (naturell)

2-3 hvitløksfedd


Rundt kaken:

200 g kremost (urter)

litt melk

 

Eksempler av garnityr: 

agurk

salatblader (Salaten som vi hadde, hadde blitt dårlig, så jeg droppet salaten)

rødløk

cherrytomater

fetaost

olivener (Jeg liker ikke olivener, så jeg droppet dem)

basilikum



Slik gjør du:

 

1. Rasp agurk og la den renne i en sil. Renn også meste parten av olje av fra soltørkede tomater.


2. Lag feta-paprika fyll. Finhakk feta/salatost, rødløk og ruccula. Kutt paprika i terninger. Kutt også soltørkede tomater hvis de er store. Bland sammen alle ingrediensene til feta-paprika fyllet.

 

3. Lag agurk-hvitløk fyll. Bland sammen raspet agurk og kremost. Finhakk hvitløksfeddene og bland sammen med agurk og kremost. 

 

4. Skjær av skorpene på brødskiver. Bland sitronjuice og vann sammen.


5. Legg fire brødskiver sammen på et tett lag. Hell noe sitronvann med en spiseskje litt etter litt på brødskivene. Smør på halv parten av feta-paprika fyllet. Legg over et nytt lag brød og hell over noe sitronvann. Ha agurk-hvitløk fyllet oppå. Legg over igjen fire brødskiver, hell over sitronvann og smør resten av feta-paprika fyllet. Legg over de siste fire brødskivene og hell over sitronvann. Legg over plastfolie og la kaken være i kjøleskapet over natta. 


6. Tilsett litt melk på kremost så at det blir lettere å smøre på kaken. Smør enten rundt kaken eller på toppen av kaken. 


7. Nå kan du bare bruke fantasi for å pynte kaken. Du kan for eksempel skjære agurk med ostehøvel eller kutte agurk med små pepperkakeformer.

 

 

Neste gang dere har en feiring, kan dere kanskje lage en smørbrødkake?

 

Husk også å lese mine tidlige skrivninger om mat på bloggen min. Jeg har skrevet om hvilke finske matvarer jeg savner. I tillegg har jeg også skrevet om hvorfor Norge burde også ha gratis varm skolemat på skoler

 

Har du hørt om eller spist smørbrødkake før?  

 

Vi sees! Nähdään!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

AGURK, TOMATER, SKINKE OG LAKS PÅ KAKE! HVA ER SMØRBRØDKAKE?

  Halla! Morjens!       Jeg hadde bursdag i September og serverte en kake med agurk, tomat, paprika og salatost. Vent, hva? Ja, du leste rik...