10.8.23

JEG HETER IKKE VERA! - HVORDAN Å SKRIVE NAVNET MITT RIKTIG OG ANDRE FINSKE NAVN?


 

Dette er mitt første blogginnlegg. Dere er velkomne å lese, eller bare å slå av siden hvis dere vil det. Det var ganske vanskelig å bestemme hva jeg kunne skrive for mitt første innlegg. Kanskje det kunne være lurt å begynne med navnet mitt. Jeg heter

 

                         Veera

 

Jeg ber dere å se nøye. Ser dere noe rart? Nei, det er ikke en trykkfeil. Ja, akkurat. Navnet mitt har to e-bokstaver. Jeg har bodd i Norge bare i ett år, og dere kan ikke gjette hvor mange ganger har navnet mitt blitt skrevet feil. Selv om jeg har fortalt om det. Selv om de kan se navnet mitt på sosiale media. Nåvel, sånn er livet. 

 

Så at de andre finnene kunne unngå det samme sånn jeg, tenkte jeg at det kunne ha vært lurt for å fortelle dere noe om finske navn. Lurt eller ikke, la oss begynne!  

 


 

TOPP 10 NAVN

 Her kan dere se topp 10 fornavn i Norge og Finland i 2022.

Topp 10 navn i Norge (2022)

 


https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn/artikler/sjekk-listen-over-de-mest-populaere-navnene-i-2022


Topp 10 navn i Finland (2022)

 

https://dvv.fi/suosituimmat-lasten-nimet


Sånn. Noen av disse var de samme og noen var veldig forskjellige, ikke sant? Vi kan se at Olivia, Sofia, Emil og Oliver var på begge to av listene. Noen av de andre navnene på den norske listen er også populære i Finland. Emma og Ella er veldig vanlige navn. 

 

Vi finner elsker å skrive navn med to vokaler! Både Veera (13.934), Noora (12.075) og Saara (20.418) er mer populære enn Vera (4564), Nora (2796) og Sara (16.572). Men hvorfor? Liker vi bare å tilsette ekstra bokstaver på navnene våre? Kanskje derfor er de finske ordene så lange! Nei da. Men det har noe å gjøre med det finske språket iallfall. Vanligvis må man skrive to vokaler for å skrive en lang vokallyd. For eksempel tuli (ild) og tuuli (vind) har forskjellig mening og forskjellig uttale. Kan du uttale navnet Sari? Sari er et kvinnenavn og saari betyr øy.

Tallene er fra: https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/

Jeg må si noe om Väinö. Det er en skikkelig finsk navn, men det er ikke hvorfor jeg vil snakke om det. Väinö har to bokstaver som ikke finnes på norsk. Nei, det er ikke Vaino, men Väinö. Med prikker, vet du? Men hva er egentlig disse prikkene som du har kanskje også sett på det svenske språket? Jeg var overrasket da jeg lærte at ikke alle nordmenn vet det selv om mange har vært i Sverige flere ganger. Så la meg fortelle: Ä er det samme som Æ, og Ö er det samme som Ø. Enkelt!

 

Det er også noe navn som kan lede til misforståelser. Kari og Janne er kvinner, ikke sant? Ikke i Finland. De er menn.


Jeg heter Kari.


HVA I VERDEN ER MELLOMNAVN?

 

Jeg er veldig strukturert, så etter fornavn må jeg snakke om mellomnavn. Bare at de finnes ikke i Finland. Jeg må innrømme at jeg ikke har fullstendig forstått dem ennå. Kan noen av dere fortelle meg hvordan de funker?


HVORDAN SER DE FINSKE ETTERNAVNENE UT?


Har dere hørt noen finske etternavn? Her er de mest vanlige etternavnene i Finland:


Topp 10 etternavn i Finland (2023)


https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/


Ser dere noe? Mange av dem slutter med -nen. Det finnes også ganske mange svenske etternavn i Finland på grunn av Sveriges og Finlands felles historie. For eksempel Johansson eller Andersson.



Nå har dere hørt noe om de finske navnene. Jeg kunne ha snakke mer om hvordan man uttaler finsk, men det kan være sitt eget innlegg i fremtiden. Tusen hjertelig takk at du leste det første blogginnlegget mitt. Har dere noe å fortelle meg om norske navn? Lærte dere noe nytt? Gjerne gi meg kommentar! 

 

Mange takk. Kiitos paljon.






 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

AGURK, TOMATER, SKINKE OG LAKS PÅ KAKE! HVA ER SMØRBRØDKAKE?

  Halla! Morjens!       Jeg hadde bursdag i September og serverte en kake med agurk, tomat, paprika og salatost. Vent, hva? Ja, du leste rik...