29.9.23

HVORFOR SPISER NORDMENN BARE BRØD? MATPAKKE - EN NORSK TRADISJON SOM BURDE FORANDRES

 

Hei igjen! Hei taas!

 


Nei, jeg har ikke sluttet å skrive på bloggen min. Jeg har bare vært forkjølet og kunne bare ligge på senga uten å gjøre noe annet. Men nå er jeg tilbake med en provoserende tittel.

 

Jeg har forresten gode nyheter! Jeg har tidligere skrevet at det har vært kjempevanskelig for å få jobb i Norge. Nå har jeg begynt å jobbe på en skole!  Men fordi jeg er en sur og pessimistisk finne, må jeg snakke om noe negativt igjen!


Nordmenn spiser matpakke på skolen. Det er en kultursjokk for meg. 


Her er forresten en video om norsk matpakke på engelsk:

 

Men hvorfor er det så rart med matpakke? Fordi vi finner er vant at skoler har kantiner. Og at vi får varm mat der. Hver skoledag. Og at det er gratis!

 

Det er egentlig ikke så rart med matpakker. Finland og Sverige er faktisk de eneste landene i verden som gir gratis varm mat på skoler hver dag. Gratis skolemat har eksistert i alle finske skoler siden 1948! Du kan lese om det mer her.

 

                                  Finske førsteklassingene spiser på skolen i 1950.                                                         Bildet: Helsingfors Stadsmuseum https://www.helsinkikuvia.fi/collection/1171/?rid=21293

 

Her er en video om finsk skolemat med engelsk undertekst:

 

 

Det føles rart for å plutselig bytte fra gratis varm mat til en matpakke med knekkebrød. Ikke bare rart, men også deprimerende. Jo, det er litt deprimerende å spise knekkebrød når man er vant å varm skolemat med salat. Jeg har lovet meg selv at når jeg begynner å få lønn, begynner jeg å lage salat for lunsj. Det er ikke varm mat, men litt mer næringsrik enn bare knekkebrød.


Jeg synes at det er interessant at det ikke finnes gratis skolemat på skoler i Norge. Norge er så rik land, så jeg ville trodde at Norge hadde råd til det. Dere kan jo kjøpe hele Sverige


"Se alle disse oljepengene fra foreldrene mine!"



Dessuten orker elever å studere bedre når de får å spise ordentlig mat. Voksende barn trenger mye mat og energi. 

 

 

"Hvis bare voksne ga meg ordentlig mat..."

 

 

Jeg har også hørt at mange sultne ungdommer går på butikken for å kjøpe boller og andre usunne mat. Det burde ikke være sånn. Skoler burde lære barn å spise sunt. Man lærer i finske skoler at man burde ha 1/2 tallerken av grønnsaker, 1/4 tallerken av poteter, ris eller pasta, og 1/4 tallerken protein (kjøtt, fisk, egg,...). Mange drikker også melk på skolen. Og ja, vi har også knekkebrød på skolen, men det er bare en tilbehør. Som den burde være...


Her er  en video (på engelsk) om hvordan matpakker har forandret seg til noe usunnere:





Gratis skolemat er også en måte og hjelpe å jevne ut forskjeller mellom velstående familier og familier med trang økonomi. Ikke alle i Norge er rike. Ifølge SSB har cirka 10% av nordmenn lav inntekt. Det finnes barn som får mye bedre matpakker enn de andre. Det finnes barn som ikke spiser frokost hjemme. Det finnes også barn som ikke får varm mat hjemme i det hele tatt, dessverre. Varm skolemat er en måte å sørge at alle får minst én måltid med varm mat per dagen.


Var det allerede nok grunner å ha gratis skolemat i Norge? Vent, jeg har enda mer: En svensk studie viser at de som fikk gratis skolemat på grunnskolen ble nesten en centimeter høyere, fikk høyere utdanningnivå og hadde 3 prosent høyere inntekt.

 

 

Meg som vil få varm skolemat som i Finland

 

Jeg har hørt at mange nordmenn vil ikke ha gratis skolemat på skoler. De sier at matpakker er en stor del av norsk kultur. Jeg bare tenker at disse mennesker er litt sta og er redd av forandringer. Hvis du er en av disse personene, håper jeg at dette blogginnlegget ga deg noe å tenke på. Kulturen kan forandres å bli bedre for alle.

 

Jeg savner finsk skolemat. Jeg kan bare håpe at de norske skolene kan også få varm skolemat en dag. Regjeringen har faktisk lovet gratis skolemat til alle allerede, men de har ikke gjort mye. Uten å gå for mye til politikk kan jeg gjette hvilket parti har vært mot det. Ja, det rikingenes partiet.

 

 

"Vi må spare penger... La oss ikke gi mat til barna, så at vi voksne kan kjøpe Tesla."

 

Jeg har forresten også skrevet om hvilke finske matvarer savner jeg her i Norge.

  

Hva tenker du om matpakke og gratis skolemat?


Vi sees! Nähdään!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

AGURK, TOMATER, SKINKE OG LAKS PÅ KAKE! HVA ER SMØRBRØDKAKE?

  Halla! Morjens!       Jeg hadde bursdag i September og serverte en kake med agurk, tomat, paprika og salatost. Vent, hva? Ja, du leste rik...