2.10.23

LÆR FINSK: Å VÆRE - JEG ER, DU ER, HAN ER, VI ALLE ER

Hei og velkommen! Hei ja tervetuloa!

 



I dag skal vi lære litt finsk igjen. Jeg har lært meg norsk, så du kan også lære litt finsk😏 Jeg har tidligere skrevet om hvordan å uttale finsk, så les det gjerne hvis du ikke har det allerede.


I dag skal jeg lære dere personlige pronomener og verbet å være



Personlige pronomener


Her kan dere se de finske personlige pronomener:


Husk at ä uttales som æ


Legger du merke til at hän betyr både han og hun? Det er helt kjønnsnøytralt ord og har eksistert siden finsk ble født. Kjønnsnøytrale pronomener ar typiske i finsk-ugriske språk. Andre finsk-ugriske språk i tillegg til finsk er, for eksempel, estisk, de samiske språk og ungarsk. Det er typisk at finner gjør feil med han og hun eller he og she på engelsk. Det er fordi vi ikke er vant å tenke på kjønn når vi referer til folk med pronomen. Men hei, det betyr at dere trenger å lære bare seks personlige pronomener istedenfor sju! Finsk er så lett!



Som på norsk finnes det dialekter på finsk. Muntlig og skriftlig språk er forskjellige og ingen snakker rent skriftlig språk. Som på norsk finnes det mange muntlige varianter til personlige pronomener. For eksempel kan ordet minä også være , mie, mää, miä, meikä, meikäläinen og noen andre varianter.


Her kan dere høre en finsk pronomen rock:




Å være


 

Det er godt å være. Og nå lærer vi å være på finsk!


Å være - olla


Ja, så å være er olla på finsk. Bare ett ord. Vi liker ikke å ha tilfeldige korte ord som å på norsk. Finsk er så lett!


Men bare en ting! Finske verber bøyes i person! Så la meg vise hvordan du kan bruke olla med de finske personlige pronomenene.



De uthevede bokstavene bruker man også på alle andre finske verb. Dessverre er verbet olla et unntak, så man må bare lære on og ovat utenat. Men ikke bli forskrekket! Finsk har mange regler, men ganske få untak. Så det er bare å lære seg de reglene.


Som sagt er muntlig språk annerledes. Det betyr at ganske få faktisk sier olemme eller olette. Vi pleier å si me ollaan eller te ootte. Og det er også andre forandringer på muntlig språk, men jeg vil ikke gjøre dere mer forvirret. Dere kan bare bruke de skriftlige formene, så er det lettere for dere.


Her er en sang som heter Minä olen, sinä olet:



Her er noen setninger og ord for dere:


Minä olen Veera. Minä olen suomalainen.


Jeg er Veera. Jeg er finne.


Du trenger faktisk ikke å bruke ordet minä her fordi du kan allerede se person i verbet. Derfor kan du også si:


Olen Veera. Olen suomalainen.



Kuka sinä olet?


Hvem er du?



Husk å ikke si kukka. Kuka - hvem, kukka - blomster


Kukka


Hän on Isak. Isak on norjalainen.


Han er Isak. Isak er norsk.


Hän on Nora. Nora on norjalainen.


Hun er Nora. Nora er norsk.



Det var nok for i dag. Jeg håper at du lærte noe nytt. Prøv å si noe på finsk i kommentarfeltet!


Takk! Kiitos!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

AGURK, TOMATER, SKINKE OG LAKS PÅ KAKE! HVA ER SMØRBRØDKAKE?

  Halla! Morjens!       Jeg hadde bursdag i September og serverte en kake med agurk, tomat, paprika og salatost. Vent, hva? Ja, du leste rik...